Rabu, Julai 22, 2009

Antara Hamba dan Kuli

Setiap dari kita mengaku dirinya hamba Allah SWT,tetapi adakah benar kita ini sebenar2 hambaNya.Apakah itu hamba?adakah kita ini hamba?ataupun kita ini hanya kuli semata2?
Hamba adalah makhluk yg amat taat kepada Tuannya.Walau sebagaimanapun Tuannya memperlakukan terhadap dirinya,baik mahupun buruk,dia menerima dengan redha dan sentiasa berserah kepada Tuannya.Seseorang hamba tidak sesekali meminta balasan di atas segala jasa baktinya dan menerima balasan tanpa mempertikai akan kewajarannya.
Disebaliknya,kuli pula sentiasa inginkan balasan dalam setiap perbuatannya.Tidak menerima baik dan buruk yg telah ditentukan utknya.Walaupun tampak taat,namun hanyalah pada lahirnya sahaja,hakikatnya dia hanya mengharapkan setiap perlakuannya diperhatikan dan diberi balasan setimpal.
Dalam konteks diri kita dgn Allah Azza Wajalla,sepatutnya kita menjadi hamba yg taat bukanlah kuli yg hanya tahu meminta.Setiap amal perbuatan yg kita lakukan,janganlah diharapkan apa2 balasan,berserahlah kepadaNya utk menilai dan membalas sewajarnya.Bergantung hati hanya kepadaNya,dan bukanlah kepada makhlukNya.Dia adalah Maha Adil dan Maha Bijaksana,Dia Maha Mengetahui akan setiap hamba-hambaNya,zahir mahupun batin.Tiada apa dpt disembunyikan daripadaNya.Syurga milik Dia,Neraka milik dia,kita ini pun milik Dia,tak perlu kita menetapkan sendiri kemana hala kita.
Manakah yg lebih baik,kuli atau hamba?Kita dikurniakan akal yg cukup sempurna,yg membezakan kita dgn makhluk yg lainnya,berfikirlah sejenak dimanakah kedudukan kita.


Tiada ulasan: