Ahad, September 27, 2009

Peringatan Untuk Diri Ini: Apa yang dok sibuk mengata?

Tengok orang dok buat salah kita dok sibuk mengata.
Kalau yakin kita tak akan buat benda-benda tu semua dalam seumur hidup kita, boleh la! Buat apa nak mengata, kalau berani sangat pergila tegur dia. Dok sibuk mengata bukan boleh ubah dia pun. Ingatlah, tengok dengan mata jangan mudah percaya.

Tengok orang buat dosa kita dok sibuk mengata.
Cuba fikir sikit, kita lahir-lahir mak ayah dah ajar benda-benda baik, hormat orang, jangan minum arak, jangan hisap dadah, jangan melacur, dan lain-lain yang sewaktu dengannya, tetapi bagaimana pula orang yang lahir-lahir saja ke dunia dah hidup dengan mak ayah yang macam tu? Kalau benda tu semua sampai kat kita, mampu ke nak tolak? Belajar bersyukur dengan rahmat dan hidayah yang Tuhan kurnia pada kita, daripada kita dok sibuk mengata.

Tengok orang tak solat kita dok sibuk mengata.
Betul ke dia tak solat? Ntah-ntah masa kita tengok saja dia tak solat, masa lain dia solat, kita bukan 24 jam dok dengan dia. Ingatlah, ibadat itu bukan untuk manusia tengok, tapi yang menilai ibadat kita itu Allah SWT Yang Maha Mengetahui.

Dengar-dengar cerita orang kita dah sibuk dok mengata.
Bukan itu saja, kita siap tambah perasa. Ntah apa yang didengar itu betul atau tak kita sendiri pun tak tahu. Cubalah kawal lidah kita, kerana ramai yang masuk neraka sebab lidah dia. Dengar dengan telinga jangan mudah percaya, gunalah akal kita dengan sebaiknya.

Apa yang kita dok sibuk mengata orang? Cuba cermin dan lihat diri sendiri, cukup sempurna ke kita nak mengata orang lain? Tak berbuat noda dan dosa ke kita? Setiap manusia ada kekurangan dan kelebihannya. Kita manusia yang ada nafsu, kadang-kadang tak terlepas juga dari berbuat dosa, dalam kita sedar ataupun tidak.

Tengok itu salah, tengok ini salah, dengar itu salah, dengar ini salah, tak ada ke yang betul bagi kita? Bersangka baiklah setiap masa..insyaAllah kita akan nampak yang baik...
Jadi, tak perlulah mengata...



p/s : baca dengan penuh emo..haha

3 ulasan:

eVy-D-YaNa berkata...

emo jgk la...hehe~ ;P

yunyung berkata...

emo2la jugak~

Ayub.skod.mg berkata...

apa salahnye mengata..