Khamis, Julai 30, 2009

Wanita bersifat Tanah

Menyelami petua-petua Melayu lama dalam memilih pasangan hidup, petua alam merupakan petua yang amat kerap digunakan dan ketepatannya terhadap realiti sebenar juga tiada diragui. Tanah, air, api dan angin adalah empat elemen yang selalu diterjemahkan untuk membaca sifat-sifat seseorang. Kadang-kadang seseorang itu mempunyai satu unsur sahaja, namun ada juga di antara kita yang mempunyai gabungan unsur-unsur itu. Dalam penulisan ini, saya tumpukan fokus kepada kaum wanita, bukan bermaksud untuk mendiskriminasi kaum lelaki tetapi kerana ianya lebih mudah diterjemahkan kepada kaum wanita berbanding kaum lelaki.

Tanah merupakan salah satu dari 4 elemen-elemen utama di bumi ini selain air, api dan angin. Adam, yakni manusia pertama yang dijadikan Allah SWT ditempa dari Tanah. Kita akhirnya nanti juga akan kembali ke dalam Tanah. Di dalam Tanah, tersembunyi 1001 macam khazanah yang amat bernilai dan bermanfaat untuk penduduk muka bumi ini. Tanah mempunyai berbagai-bagai kelebihan yang dapat digunakan manusia. Tanah yang subur memberikan sumber makanan dan pendapatan kepada kita. Tanah yang sempurna sifatnya memberikan pemandangan yang indah dan tidak akan pernah menjemukan mata melihatnya. Ia bersih, tenang dan selamat serta tidak pula membebankan pemiliknya.

Bagaimanakah sifatnya seorang wanita bersifat Tanah?

Wanita bersifat Tanah, perwatakannya selalu merendah diri dan sentiasa menghormati pasangannya. Wanita begini juga seorang yang amat setia dan sanggup berkorban demi kekasihnya yang tercinta. Sinonim dengan sifat Tanah yang merelakan dirinya dibajak, dicangkul, diperlakukan sebagaimanapun asalkan dapat berbakti sepenuhnya kepada tuan empunya.

Wanita yang mempunyai sifat Tanah tidak banyak cerewetnya,percakapannya lemah lembut dan tidak meninggi-ninggi dirinya, yakni tiada kesombongan padanya. Walaupun marah sekalipun, dia tidak akan mengherdik atau memaki,malahan cuba sedayanya untuk menjernihkan suasana. Sebagaimana Tanah, wanita ini tegas pendiriannya. Tidak akan bergoncang walau ribut datang melanda. Golongan ini mempunyai pelbagai rahsia dan kelebihan terpendam, yang sentiasa menunggu masa untuk diterokai.

Sebagai seorang Ibu, wanita bersifat Tanah amat subur fitrahnya. Sanggup menanggung kesusahan demi anak-anak yang dikasihi. Merupakan pendidik yang baik kepada anak-anaknya. Membesarkan anaknya dengan belaian yang sempurna agar menjadi manusia yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.

Tetapi awas, setenang-tenang Tanah tetap mampu menenggelam dan meragut nyawa. Janganlah sesekali tersalah olahannya, kelak buruk padahnya kepada kita.

Siapa yang bersifat Tanah?

Anak sulung dalam sesebuah keluarga selalunya bersifat Tanah, begitu juga anak yang kelima.Namun tidak semestinya tepat kerana ia juga boleh ditentukan berdasarkan tarikh lahirnya. Yang lahir pada awal bulan yakni pada 1 hingga 7 haribulan juga mampu bersifat Tanah.






3 ulasan:

eVy-D-YaNa berkata...

tanah~

herm, smua mcm btol.. :)

Kencana21 berkata...

ade lg yang belum btul...jadik ibu..hehe

eVy-D-YaNa berkata...

ades. ha'ah...ni lg btol..hehe~ ;P